úterý 5. května 2015

John Green- Příliš mnoho Kateřin

Autor: John Green
Originál: An Abundance of Katherines
Vydání: hardback, 240 stran
Nakladatelství: Knižní klub, 2015

Když se s vámi rozejde partner, je to na pytel. Když je to v pořadí už devatenáctý rozchod a vám ještě není ani jednadvacet, zamrzí to ještě víc. Ale když se všechny ty holky jmenovaly Katherine? To musí být zásah vyšší moci. Přesně tohle se stalo Colinovi. Klukovi, který je nehorázně chytrý, ale ne geniální a to ho užírá. No a taky to s těma holkama. Potom, co to s ním Kateřina ukončí je tak zničený, že ho jeho nejlepší kamarád Hassan vytáhne na výlet, aby přišel na jiné myšlenky. A po cestě se staví do městečka, kde je údajně hrob arcivévody Františka Ferdinanda a Colinovi se změní život. Potká holku jménem Lindsey, dokončí rovnici, která má předvídat všechny vztahy a zjistí, že Kateřiny nejsou všechno.

Příliš mnoho Kateřin je knížka, která to už od začátku neměla zrovna nejjednodušší, vzhledem k tomu, že u nás vyšla až po peckách, jako jsou Hvězdy nám nepřály nebo Hledání Aljašky. Kateřiny jsou jako malé dítě, které vyrůstá ve stínu starších sourozenců. Jsou neustále srovnávány s Greenovými ostatními knihami a spousta čtenářů se do nich pouští s nereálnými požadavky. Řekněme si to narovinu- John je sice dobrý, ale už asi žádná jeho kniha nezpůsobí takový boom jako Hvězdy. Je proto škoda, když je někdo zklamaný jen protože čekal víc kvůli tomu, že se prostě jedná o Johna Greena.

"Člověk může hrozně moc milovat, ale nikdy nemůže nikoho milovat tolik, jako se mu po něm může stýskat." 

Nemám ráda matematiku. Dobře, nemám ráda je možná slabý výraz. Kdybych měla tu možnost zbavit svět nějaké věci, vybrala bych si matematiku. Teď si asi říkáte, proč jsem se proboha pouštěla do knížky, kde matika v podstatě hraje prim. Protože jsem to nevěděla. Protože Johnovi se povedlo podat to tak, aby to zaujalo i mě. Ne sice tak, abych se o matiku začala zajímat, ale dost na to, aby se mi líbilo, jak to celé pasuje do sebe. Nebojte se, že to nebudete chápat, protože pravděpodobně nebudete. Nechci podceňovat ničí schopnosti, ale já ani po tom dodatku nejsem o moc chytřejší. Ale ono to v konečném důsledku ani tak moc nevadí, protože vám garantuju, že tu knížku si užijete i bez toho.

"Přesně takhle začínají hororové filmy. My tě vyložíme, dojdeme k nějakým cizím lidem, a za pět minut mi nějaký cvok půjde mačetou po koulích a jeho schizofrenická manželka bude nutit Colina dělat sedy-lehy na žhavým uhlí. Pěkně pojedeš s náma."

Než se John pustil do psaní o umírajících teenagerech, jeho knížky nebyly tragické, ale šílené. Kateřiny jsou bláznovina od začátku do konce. Námět, dialogy, provedení, postavy. Tak si to shrňme- super chytrý položid dostane kopačky od Kateřiny, stejně jako je dostal od sedmnácti Kateřin před ní, a tak se vydá se svým tlustým nejlepším kamarádem, který je mimochodem Arab, na road trip, aby našli smysl života. Ať už Green bere cokoliv, chci to taky.

"Takže jsi jen tak důležitý, jak jsou důležité věci, na kterých ti záleží."

Jako obrovské plus beru poznámky pod čarou, které si pro nás autor přichystal. Většinou nějakým způsobem doplňují text nebo nás informují o něčem zajímavém. Je jich tam opravdu požehnaně, ale vůbec by mi nevadilo, kdyby jich bylo ještě víc, protože jsem se na každou hrozně těšila.  Celou knihu to ozvláštní a dá jí to jakési kouzlo. Spokojená jsem i s překladem, který nebyl nejjednodušší, protože Colin si libuje v přesmyčkách a přeložit to tak, aby to sedělo do kontextu a ještě z toho udělat přesmyčku, to musel být vážně oříšek.

"Zázračné děti se učí, géniové tvoří."

Colin není špatný hlavní hrdina, občas mi sice lezl na nervy, ale dalo se to přežít. Jeho nejlepší kamarád Hassan je nejvtipnější prvek celé knížky a Lindsey? Hrozně mě mrzí, že se jí nedostalo víc prostoru, protože se mi jako postava hrozně zalíbila. Když to vezmu kolem a kolem, Kateřiny jsou slabé. Chcete-li začít s Greenem, asi bych si vybrala něco jiného, protože Kateřiny jsou spíše taková oddychovka. Děj tu skoro není, rozjede se to v podstatě až na posledních pár stránkách, některé situace jsou až absurdní a Colin vás po chvilce může začít štvát a celé to prostě není až tak dobré, jako Johnova pozdější tvorba (nebo dřívější, Aljašku totiž napsal před tímhle). Jestli ale máte tenhle žánr rádi a máte chuť na něco bláznivého, směle do toho. Myslím, že Kateřiny budou ta pravá volba.     


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Knižní klub za poskytnutí recenzního výtisku této knihy. Děkuji!

15 komentářů:

  1. Na Johna Greena se teprve chystám, všichni ho chválí a tak jsem zvědavá.
    http://kniho.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. konečne riadne skvelá recenzia! :) tlieskam ! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělá recenze! :) Od Johna mám doma všechny knihy právě kromě Kateřin, protože čekám na vydání od Yoli, ale už se ho nemůžu dočkat! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! To vydání od YOLI je hrozně hezké! Vždycky, když jsem v knihkupectví, se na něj dívám, ale všechny Greenovy knížky jsem měla v hardbacku, tak jsem to tak chtěla nechat :D Snad se ti budou Kateřiny líbit!

      Vymazat
  4. Od Greena jsem poprvé četla Hvězdy a potom Aljašku a obě knihy se mi opravdu líbily. Mám v plánu se co nejdřív pustit do Měst a pak až do Kateřin, ale jsem na to vážně zvědavá. Vypadá to docela ujetě, ale v takovém tom pozitivnějším smyslu. Tak uvidíme, jak se mi to bude líbit:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně v tomhle pořadí jsem to četla i já.
      Přesně takové to i je. Je jasný, že to nesedne každému, ale fakt doufám, že se ti bude líbit. Zatím mi přijde, že máme vcelku podobný vkus, tak by to mohlo klapnout :D

      Vymazat
  5. Pěkně napsaná recenze, tuto knihu jsem četla. A musím říct že John Green je pro mne pořád géniem, nebo byl v dětství alespoň zázračným dítětem :)
    Pokud chceš znát celý můj názor najdeš jej zde: http://milujemekihy.blogspot.cz/2015/05/recenze-knihy-prilis-mnoho-katerin.html#more

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Nebo je to šílenec! :D Ale ne, máš naprostou pravdu, John je skvělý :)

      Vymazat
  6. Už se těším, až si tuto knihu přečtu. Skvělá recenze! :)
    http://acupoflucy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  7. Super recenze. :) Nedávno jsem ji taky recenzovala, ale obdivuju tvůj styl psaní. Dokážeš vystihnout věci, se kterými naprosto souhlasím, ale nějak mě nenapadnou.

    OdpovědětVymazat
  8. Já Hvězdy nemám moc ráda, ale Hledání Aljašky se mi líbilo moc! Kateřiny chci také přečíst :)
    The Colorful Blog

    OdpovědětVymazat
  9. Už déle jsem přemýšlela and touhle knížkou a možná že si ji nakonec přečtu!

    Pokud budeš tak hodná, podívej se na můj blog
    http://owlsidekick.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Ten, kto dnes číta toto svedectvo, by mal osláviť so mnou a mojou rodinou, pretože to všetko začalo ako vtip pre niektorých ľudí a iní hovorili, že to nie je možné. Volám sa Juraj Kamensky a som z Bratislavy, ale s manželkou sa sťahujem do Chicaga. Som šťastne ženatý s dvoma deťmi a krásnou ženou. Niečo hrozné sa stalo mojej rodine, stratil som prácu a moja žena opustila dom, pretože som sa nemohla starať o seba a o potreby rodiny. a jej deti v tomto konkrétnom okamihu. Podarilo sa mi deväť rokov, žiadna žena, ktorá by ma podporovala, aby som sa o deti dobre starala. Snažím sa poslať testovaciu správu mojej žene, ale ona blokovať ma z rozprávania s ňou sa snažím hovoriť so svojím priateľom a jej rodinnými príslušníkmi, ale stále viem, že by mi mohol pomôcť a ja som bol podanie žiadosti neskôr toľko spoločnosti, ale stále to urobili Nevolajte ma, kým neprišiel verný deň, že nikdy nezabudnem v mojom živote. Keď som sa stretol so starým priateľom môjho, ktorému som vysvetlil všetky moje ťažkosti a povedal mi o skvelom mužovi, ktorý mu pomohol získať dobrú prácu v Coca cola spoločnosť a on mi povedal, že jeho kúzlo koliesko, ale ja som človek, ktorý nikdy neverí v kolieskach kúzla, ale ja som sa rozhodol dať mu vyskúšať a jeho meno je Drosagiede on ma poučil a ukázal mi, čo mám robiť v týchto troch dňoch obed spell.I sledovať všetky pokyny a robiť to, čo ma požiadal, aby som sa dobre. uistil sa, že všetko šlo dobre a moja žena ma opäť uvidí po skvelej práci Drosagiede. Moja žena mi zavolala s nevedomým číslom a ospravedlnila sa mi a povedala mi, že mi naozaj chýba a naše deti a moja žena sa vracajú domov.a po dvoch dňoch Spoločnosť, ktorej som poslala svoj uznávací list, teraz som manažérom spoločnosť Paragon tu v USA. Odporúčam vám, ak máte nejaké problémy, pošlite správu na tento e-mail: {doctorosagiede75@gmail.com} alebo čo mu dáte na +2349014523836 a dostanete najlepší výsledok. Vezmite veci za samozrejmosť a bude vám odobraté. Prajem Vám to najlepšie.

    OdpovědětVymazat