čtvrtek 26. července 2012

Christopher Paolini-Eragon

Autorka: Christopher Paolini
Originál: Eragon
Přeložila: Olga Machútová
České vydání: 488 stran, harback
Nakladatelství: Framgent, 2004

Anotace:
Když Eragon najde v lese naleštěný modrý kámen, myslí si, že chudého farmářského chlapce potkalo štěstí; možná za něj koupí maso na zimu pro svou rodinu. Ale když se z kamene vyklube dračí mládě, Eragon si brzy uvědomí, že narazil na odkaz skoro tak starý, jako je samo Království.
Jeho prostý život se přes noc roztříští a on je vržen do nového, nebezpečného světa osudu, kouzel a moci. Pouze se starodávným mečem a radami moudrého vypravěče musejí Eragon s dračím mládětem zdolávat nebezpečné situace a odolávat temným silám v Království, kterému vládne král, jehož zlo nezná hranic.
Dokáže Eragon převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud Království možná leží v jeho rukou...



Moje recenze:

Stručný děj



Představte si svět, kde žijí elfové, trpaslíci, draci, dračí jezdci, a jiné magické bytosti. Tak co? Líbí se vám tato představa? Pokud ano, jste na správném místě. Alagaësie je království, které bylo na začátku pod správou Dračích jezdců, kteří se starali o mír a pořádek. Ale každá růže má svůj trn, a tenhle trn se jmenoval Galbatorix. Galbatorix byl jezdec, dokud se nestalo něco, co ho změnilo, a on se obrátil proti jezdcům. Některé získal na svou stranu, ale zbytek bez milosti zabili. Galbatorix se sám prohlásil za krále Alagaësie. Někomu by se mohlo zdát že má všechno, ale to, po čem Galbatorix nejvíce touží jsou draci, kteří ale byli zabity v bitvách. Na celém světe zbyly pouze 3 vejce, které se vylíhnou, jen když najdou toho správného jezdce-což se králi zatím nedaří. Všechny tři má Galbatorix, ale jedno mu bylo ukradeno, a kouzlem se dostalo k Eragonovi- obyčejnému farmáři. No, dračice Safira-ukrytá ve vejci si asi nemyslí, že je Eragon obyčejný, a za pár dní se vyklube. Tím začíná Eragonovi dobrodružství, ale také problémy. Eragon se vydává na cestu svého života napříč Alagaësii, ze začátku kvůli pomstě, ale cestou se z něj stane opravdový jezdec s touhou zbavit Alagaësii Galbatorixe. Může se osmnáctiletému chlapci z malé vesničky v horách podařit přemoct krále a jeho armádu monster? 

Ach jak jsem byla hloupá! 

Celou knihu jsem si vyčítala, jak jsem byla hloupá! Eragon vyšel poprvé česky v roce 2004. Já jsem si ho poprvé přečetla v roce 2012! O osm let později. Důvod? Za prvé v roce 2004 mi bylo pět takže jediná věc, co by mě na Eragonovi zajímala, by byla ta nádherná obálka. Navíc YA jsem začala číst a kupovat až na konci března tohoto roku. Ale největší překážkou byl můj nezájem. Eragon mě( i přes tu fůru pochvalných recenzí) prostě nelákal. Prostě jsem čekala, že se u tak "tlusté knihy" unudím k smrti. A opakuji Jak jsem byla hloupá!  

Klišé? 

Draci nejsou nějak ojedinělé téma, ale způsob, jakým ho Paolini podal, byl neuvěřitelný. Má obrovskou fantazii, když dokázal vytvořit takový svět, s tolika místy, a příběh, který čtenáře chytí, a nepustí. Takže pokud si někdo myslí, že tohle je jen další klišé, tak asi nečetl knihu. 

Kniha ve filmu? Super! Nebo taky ne...
Když v roce 2006 vyšel film podle knižní předlohy, spoustu fanoušků bylo nadšených. Bohužel po shlédnutí filmu tohle nadšení ve většině případů rychle opadalo. Film byl naprostý propadák. Je samozřejmé, že kniha a film liší-tak už to koneckonců bývá, ale tady je to opravdu moc. Zcela zapomněli na trpaslíky, urgalům odebrali rohy... A obsazení postav mi taky moc nesedlo-až na Broma :) Takže jedinou světlou stránkou filmu, byl Brom a Safira-která byla naprosto kouzelná! Ale pokud jste Eragona načetli,film se vám líbil a chtěli by jste se pustit rovnou do druhého dílu-nedělejte to. Ve filmu vypustili hodně důležitých věci a spoustu jich taky změnili (čímž si hodně přitížili při točení dalších dílů) a vy by jste se jenom ztráceli. 

Slovo závěrem 

Eragon se mi prostě moc líbil. Né to je slabé slovo. Já jsem byla opravdu unešená. Přečetla jsem ho za dva dny, a to asi o něčem vypovídá ne? :) Občas jsem měla chuť přirovnat tuhle knihu k tekutému písku. Ze začátku jsem se bránila, ale kniha mě nakonec úplně pohltila, a ještě mě nepustila. Takže prahnu po druhém díle jako někdo na poušti po vodě :D Spoustu lidí na víc říká, že druhý a třetí díly jsou nejlepší. Autorovi bylo pouhých patnáct let, když začal knihu psát, a wow! No tak! Kdo v patnácti letech dokáže vymyslet úžasný svět, příběh a dokonce i jazyk?! Když už jsme u jazyku, hodně často jsem otáčela knihu buď dopředu- kde byla kompletní mapa Alagaësie, ale taky dozadu-kde byly takový slovníček jazyků-Trpasličího, Urgalského, ale hlavně Straověkého. A kompletní přehled postav, míst, a některých zvláštností :) Pokud jste knihu ještě nečetli-směle do toho :) 



Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!

1 komentář:

  1. Eragona jsem četl někdy před rokem a úplně mě dostal :)
    Je to úžasně dobrodružný příběh.

    OdpovědětVymazat