sobota 8. září 2012

Christopher Paolini-Eldest

Autor:  Christopher Paolini
Originál:
Eldest
Série: Odkaz dračích jezdců
Přeložila: Olga Machútová
České vydání: 656 stran, hardback
Nakladatelství: Fragment, 2010

Anotace:

Šíří se temnota, přichází beznaděj, vládne zlo… Pokračování fantasy bestselleru Eragon z pera Christophera Paoliniho opět dobývá svět! Eragon cestuje se Safirou do elfského města Ellesméry, aby podstoupil výcvik v kouzlení a boji, životně důležitých dovednostech Dračího jezdce. Ztrácí jistotu, neví, komu může věřit a osud království, v němž temná ruka krále rdousí veškerý vzdor, leží i nadále právě v jeho rukou… Druhý díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.


Moje recenze: 


Stručný děj

Eldest hned navazuje na Eragona. Ocitáme se tři dny po válce. Tři dny po tom, co Eragon zabil Stína-Durzu. Tři dny po tom, co ho Durza zranil. Vůdce Vardenů-Ažihad je zabit, a na jeho místo nasedá jeho dcera Nasuada. Poté, co si Eragon bolestně připustí, že zabití Durzy byla pouze náhoda, vydává se do hlavního elfského města Ellesméry, kde se má cvičit jak v bojovém umění, tak i v kouzlech a starověkém jazyku. Doprovází ho elfská vyslankyně Arya a trpaslík Orik. A protože Galbatrolixova vejce se mohou kdykoliv vylíhnout, není času nazbyt, a tak Eragonův výcvik začíná okamžitě. V Ellesméře ho čeká spoustu překvapení. Ale věci se nevyvíjejí tak jak mají, a po krátké době musí Eragon se Safirou a Orikem Ellesméru opustit, a jít na pomoc Vardenům. 


Eragonův bratranec Roran se vrací do své rodné vesničky, ale krásný, dlouhý život ho tam nečeká. Král ho chce zajmout, a tak pošle vojáky v čele s Ra'zaky do Carvahallu, aby ho zajali. Ale protože jej Carvahall odmítne vydat, jsou napadeni a Roranova snoubenka je unesena. A tak Roran jedním jediným proslovem přesvědčí několik set lidí, aby opustili své domovy, své dědictví, a vydali se s ním do Surdy k Vardenům. Ale je to velká dálka, a navíc když máte za zadkem nejlepší vojáky z Království... 

Roran bude čučet! 

Když jsem knihu četla, složila jsem si takovou písničku, kterou jsem si broukala. Skládala se sice jenom ze tří slov, ale občas si ji broukám i teď. Dobře možná jsem nepoužila čučet, ale bylo by neslušné sem psát to jiné slovo na č, a myslím že to každému dojde ;). Ale jde o to, že jsem prostě byla úplně nadšená, když Nasuada konečně řekla, že by se po království mohla rozšířit zpráva o Eragnovi Stínovrahovi-novém Jezdci a jeho dračici Safiře. Skákala jsem nadšením, ale nakonec jsem se toho dočkala až skoro o 200 stran později. Ale moje nadšení bylo stejně velké, možná i větší. Poslední dobou jsem taková škodolibá, ale čekala jsem na to už od Eragona! 


Slovo závěrem

Když jsem dočetla Eragona, tak jsem si říkala, že ho další díly nemůžou překonat. Teď jsem dočetla Eldesta, a prostě ho další díl nemůže překonat! Hned na začátku nás ale Paolini hodil do vody, a nechal nás se topit. Eldest začal tam, kde Eragon skončil. Po bitvě. Vardenové vyhráli, a mají konečně možnost porazit Galbatrolixe. 

Uznávám, že 656 stran není málo, a někoho by to mohlo i odradit, ale já jsem byla na straně 600, a počítala jsem s tím, že mám před sebou minimálně dalších 150 stran. Houby! Za chvilku jsem obracela poslední stránku. Celým příběhem jsem se prokousala za několik dní, a nenastal žádný okamžik, kdy bych se nudila. Dobrá, některé části byly zbytečně zdlouhavé, ale v případě Christophera Paoliniho se o nudě hovořit opravdu nedá. Co se mi na knize opravdu hodně líbilo, bylo hned více věcí. Za prvé, Eragon už není ten farmářský kluk, kterého jsme si oblíbili. Stal se z něj muž. Stal se z něj bojovník. Dále jde vidět, jak se mění vztah Eragona a Safiry. To se mi strašně líbilo. Co je ale úplně jiné než v prvním díle je, že se mísily tři různé pohledy-Eragonův, Nasuadin a Roranův. Každou kapitolu jsem si říkala, že by už mohla být kapitola co dělá Roran s vesničany, ale vždycky když se to stalo, chtěla jsem zase Eragonovu kapitolu, protože to skončilo vždycky v tu nejhorší chvíli! Abych to shrnula, tahle kniha naprosto předčila mé očekávání. Doteď nemůžu uvěřit, že Paolini dokázal překonat první díl. Třetí díl nese název Brisingr, a já se na něj moc těším, jenom doufám, že nebudu zklamaná.


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!




6 komentářů:

  1. Ach, už konečne sa musím pustiť do toho Eragona 8D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano!! To musíš! :D Taky jsem se zdráhalo, protože jsem myslela že mě nebude bavit ale já tuhle sérii miluju! :D

      Vymazat
  2. První díl se mi líbil a díky tvé recenzi se strašně moc těším na druhý :DD

    OdpovědětVymazat
  3. Já už četla i brisingr a muím říct že je to úžasná knížka( ostatně jako ty předešlé).
    P.S. Tvoje recenze jsou super. 8)

    OdpovědětVymazat
  4. Já už mám celkem dlouho přečtenou celou sérii a můžu říct jen jedno. Jestli nebude 5. díl tak se asi zbláznim rptože useknout to v takovouhle chvíli by mělo bejt protizákonný! :D :D Strašně mě zajímá co se bude dít dál nebo co by se dělo dál (nevim jak to napsat) a jestli se to nidky nedozvim, tak jsem asi žila zbytečně :D Tahle série mě prostě totálně dostala :D

    OdpovědětVymazat