pondělí 12. listopadu 2012

Elizabeth Miles-Pomsta

Autorka: Elizabeth Miles
Originál: Fury
Přeložil: Blažena Kukulišová
České vydání: 304 stran, hardback
Nakladatelství: Alpress, 2012

Každý někdy udělal něco, čeho později litoval, a v knihách to není jinak. Emily se zamilovala do kluka své nejlepší kamarádky, a Zach svým nejspíše svým nerozvážným chováním zapříčinil pokus o sebevraždu své bývalé kamarádky. Někomu se to jeví jako slabé prohřešky, ale třem Fúriím, které se objevily ve městě to připadá jako něco, za co si zaslouží pykat, a ony rozhodnou jak tvrdě. Osud dvou mladých lidí spočívá v jejich rukách... 





Tohle je pro mě opravdu zvláštní kniha. Originál mě zaujal na Goodreads, ale pak jsem si ho zase několik měsíců nevšímala, ale když vyšla u nás, musela být moje. Ze začátku se mi do čtení moc nechtělo, Pomsta mě nelákala tak, jak jsem chtěla, ale pak jsem se konečně začetla. 300 stran, bych normálně přečetla maximálně za 3 dny, kdežto Pomstu jsem četla 14 dní (mezi tím jsem přečetla další 4 knížky...) Problém je v tom, že se mi do čtení moc nechtělo, a pak mi nedělalo žádný problém přestat-a to mi chybělo, chyběla mi akce, které jsme se dočkali-jak jinak než na konci. 

Obálka je zajímavá. Originální se mi hrozně líbí, ale ta naše taky není špatná. Někteří z vás si možná všimli, že modelka na originální obálce, je stejná jako na obálce našeho vydání Lesa rukou a zubů... Nevím, jestli jsem ráda že Alpress vytvořil svoji obálku. Má to výhodu-nemám v poličce dvě knihy s podobnou obálku. Ale naše obálka mě prostě neučarovala tak, jako tak originální. 

Popravdě opravdu nevím, co si mám myslet o námětu knihy-jedna moje část je nadšená, a ta druhá zmatená. Ano, je originální a asi už jsem se někdy zmiňovala o tom, že mám opravdu ráda řeckou mytologii, takže Fúrie jsou něco pro mě... Ale psát knihu, kde jedny z hlavních postav jsou bohyně pomsty, se může obrátit proti autorovi. Kniha je z žánru Young adult, takže hlavní postavy jsou teenageři, ale tihle náctiletí něco provedli. Něco, čím na sebe strhli hněv Fúrií. Emily se zamilovala do Zacha-kluka své nejlepší kamarádky Gabby, a když Gabby odjela na prázdniny, Em si se Zachem něco začala... A Chase? Ten nespíš může za pokus o sebevraždu své bývalé kamarádky, protože uveřejnil e-maily, ve kterých si ta dívka vylévala srdce... První jsem si říkala tak jo, dostanou lekci, ale když jsem zjistila co to je za lekci, zůstala jsem jen nevěřícně zírat. A původní představy o skvělé originální zápletce, se mi hroutili před očima, a já si jen říkala "Proč Elizabeth? Proč jsi to sakra udělala?!" Taková prkotina! Vždyť na světě je taková spousta nespravedlnosti, taková spousta lidí, kteří udělali něco hrozného a prošlo jim to, a třeba právě Chase má zemřít za něco, co možná ani nezavinil? Tohle není fér. A očividně nejsem jediná kdo si to myslí, protože Emily něco podobného řekla, a mě začaly napadat věci jako: "Co když to Elizabeth udělala záměrně? Co když úmyslně vybrala právě takové hříchy, které se někomu zdají oproti jiným věcem nepodstatné, ale někomu mohou zničit život... navíc kyberšikana a nevěra, jsou jedny z hlavních problémů dnešní doby..."

Nemůžu říct, že by tady byla nějaká postava, kterou bych si vyloženě zamilovala. Nechtěla jsem sice aby umřeli, ale že bych snad toužila aby byla Emily moje kamarádka? Chase můj spolužák? To vážně ne, a hned vysvětlím proč. Emily mi místy opravdu lezla na nervy. V jednom kuse fňukala o tom, že to nechtěla udělat, a že si nemohla pomoct, že Zacha strašně miluje. Ale copak by tohle dobrá kamarádka udělala? To ani nemohla počkat ten týden, vysvětlit to Gabby, a pak se mu vrhnout do náruče? No a Chase se tak staral o to, aby se mu nezhroutila ta jeho malá bublina, ve které nezáleželo na tom, že je chudý a bydlí v karavanu, že si nevšiml malé trhlinky, která se začala rozšiřovat, až tu jeho bublinu zničila... Dalo by se říct, že jsem si oblíbila Emilyina kamaráda Judda, ale zároveň  mi ho bylo hrozně líto. 

Elizabeth se nebojí nechat své postavy zemřít. Fúrie jsou stvoření bez svědomí, bez výčitek, a Elizabeth si toho je vědoma. Byla by hloupost, kdyby jen přišly, zakývaly na někoho prstem a udělaly tytyty... Jejich tresty jsou tvrdé, ale přesto jsem si občas říkala, jaké by to bylo, žít ve světe bez hříchu?  Došla jsem k závěru, že by to bylo prázdné, nudné, ale lidé by se asi ušetřili spousty bolesti... Pomsta není pohádka. Není to příběh, u kterého je vám jasné, že skončí happy end-ne, tady není žádné A žili šťastně až do smrti. Hříšníci zaplatí, a podle prohřešku se určí jak tvrdě. Chtěli by vrátit čas? Mrzí je to? Bohužel....někdy lítost nestačí. 

I když kniha měla několik nedostatků, a autorčin styl psaní taky nebyl kdo-ví-jak ohromující, tahle knížka se mi líbila. Je to originální příběh, u kterého mi místy běhal mráz po zádech, a říkala jsem si, proč jsou někteří lidé tak krutí. Doporučovala bych ji lidem, kteří mají rádi řeckou mytologii, nebo snad přímo Fúrie. Bohužel to pro mě byla průměrná kniha se zajímavou,  nicméně nedokončenou zápletkou. V každém případě Elizabeth má talent, a já jenom doufám, že další díly budou lepší a lepší...  




Chtěla bych poděkovat nakladatelství Alpress za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.



8 komentářů:

  1. Zní to velice lákavě=) Myslím že by seč mi tahle knížka mohla líbit=)
    Super recenze!

    Ráda bych tě pozvala k sobě na blog, kde se koná soutěž:
    http://kane-book.blogspot.cz/2012/10/soutez.html

    OdpovědětVymazat
  2. ajé Fůrie. Nejoblíbenější postavy z řecké mytologie. Tak teď si musím knihu přečíst :D :)
    Moc hezká recenze.
    http://calm-of-books.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Proč dělají nové obálky a nenechají originální? Proč?!
    Dobře, envadí :D knihu neznám, vůbec jsem o ní zatím neslyšela, ale nevypadá to zle... ale když já už toho mám v seznamu ke čtení tolik :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otázka za všechny prachy :D

      No jooo... to znám :DD

      Vymazat
  4. Mám na knihu úplně stejný názor jako ty. Řeckou mytologii miluji, doufala jsem sice, že to autorka pojme trošku jinak, třeba že fúrie byly nejdříve lidmi a pak popíše jak se staly fúriemi. Nevadí.
    Každopádně, první půlka knihy byla o ničem, ale pak to konečně začalo mít grády. Dala bych knize tři a půl hvězdy, četla jsem větší blbosti. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Super bazárek s knihami všeho druhu jsem našla na http://knihy.hyperinzerce.cz/!

    OdpovědětVymazat