pátek 2. srpna 2013

Jay Asher- Thirteen Reasons Why

Autorka: Jay Asher
Anglické vydání: hardback, 304 stran
České vydání: Proč? 13x proto, paperback, 232 stran
Nakladatelství: Razorbill, 2007 

Clay Jensen nikdy neudělal nic špatného. Je to normální kluk s normálními starostmi na normální střední škole. Tuhle normálnost ale naruší Hannah Baker, když spáchá sebevraždu. Když nedlouho potom najde Clay na verandě balíček, ve kterém se nachází sedm magnetofonových pásek, nemá tušení, že jejich obsah mu navždy změní život. Ale pak se z první pásky ozve hlas Hannah a začne vysvětlovat, proč si vzala život. Na Claye čeká 13 důvodů proč. A s každým dalším příběhem je Clayovi jasné, že na lidi, kteří se objevují na páskách, už se nebude moct nikdy podívat stejnýma očima. A jakmile si pásky doposlechne, musí je poslat dalším lidem z kazet. A pak žít život s vědomím, že Hannah Baker je mrtvá... a můžou za to lidi na páskách.

Pamatuji si, když nám kdysi přišel katalog albatrosu a tam byla knížka Proč? 13x proto. Stačilo mi podívat se na obálku a nemusela jsem se ani zdržovat s anotací. Ani nevíte, jak v tuhle chvíli lituji, že jsem přestala do recenzí dávat obrázky, protože ta česká obálka je jedna z nejošklivějších věcí, jaké jsem kdy viděla. No podívejte se sem a posuďte to sami. Nejen, že ten název zní příšerně, ale ta obálka je tak hrozná, že mi z ní začínají krvácet oči. To je snad horší, než Město z kostí! Zapomeneme na fakt, že grafik tu knihu očividně nečetl, protože obálka nemá s příběhem vůbec nic společného. Ale česká verze mi prostě evokuje dívčí románek. Proto jsem byla neuvěřitelně překvapená když jsem zjistila, že se jedná o knihu Thirteen Reasons Why, na kterou jsem se už nějakou dobu chystala.

"No one knows for certain how much impact they have on the lives of other people."

Můj postoj k sebevrahům je vážně negativní, takže už na začátku mi bylo jasné, že s hlavní hrdinkou sympatizovat opravdu nebudu. Ale stejně jsem čekala, že mi jí bude alespoň líto. No, nestalo se. Hannah mi hrozně lezla na nervy. Nahrála na pásku 13 důvodů, proč spáchala sebevraždu. Vzít si život je podle mě dost drastické řešení, takže jsem vážně počítala s tím, že Hannah měla nějaké pádné důvody- že se stalo něco, s čím už prostě nemohla žít. A co jsem dostala? Neuvěřitelně slabou hrdinku, která se zabila kvůli úplným pitomostem. Hannah prostě nebyla dost silná aby zvládla žít a tak si hledala výmluvy, proč se zabila. A přitom mi celou knihu připadala dost vyrovnaná, silná. Uznávám, že některé věci, které se jí staly byly těžké. Ale jsem si jistá, že existovalo i jiné řešení. A pak taky ta věc s páskou. Když se nad tím zamyslím, Hannah si sice stěžuje, že jí zničili život a přinutili ji se zabít, ale co udělala ona? Pochybuji, že se teenager  bez problému vypořádá s tím, že mu jeho mrtvá spolužačka 'vmete do tváře', že může za její smrt. Jak s tím mají žít oni? A to ani nemluvím o Clayovi, který bude muset žít s vědomím, že ji mohl zachránit. Proč dostal tu pásku on, když Hannah nic neudělal?

"A lot of you cared, just not enough."

Námět je dobrý, ale provedení už dost pokulhává. Měla jsem problém držet krok s textem, protože jednu chvíli něco řekl Clay a v tu další zase mluvila Hannah. Prostě jsem četla a najednou mi došlo, že už nemluví Hannah ale Clay, takže jsem si musela celý odstavec přečíst znovu. Autorův styl psaní taky není kdo ví jak úžasný. Jako jeden z hlavních problémů bych ale označila nezáživnost děje. Při čtení jsem se hrozně nudila a jenom odpočítávala stránky do konce. V podstatě nemůžu říct, že by se mi kniha nelíbila. Ano, má své mouchy (a že jich je), ale přesto nelituji, že jsem si ji přečetla. Jenom doufám, že poselstvím knihy je, že se Hannah zabila úplně zbytečně. Jay na své stránce napsal něco o filmovém zpracování, roli Hannah by měla ztvárnit Selena Gomez, takže jsem vážně zvědavá, jestli z toho něco bude. Přece jenom práva jsou prodaná už nějaké dva roky a pořád nic.



8 komentářů:

  1. Fakt jsem čekala, že tu knihu vychválíš až do nebes, podle těch recenzí, co jsem četla na jiných blozích. A ono tohle! :D Ale stejně si to taky přečtu.. a pak ti budu do chatu fňukat, jak mě to nebaví :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to ti mělo dojít už podle těch 3* na GR! :D Nepsala jsem ti náhodou, že mě to zklamalo? :D No každopádně jsem zvědavá, jestli se ti to bude líbit víc :D

      Vymazat
  2. Naprosto s Tebou souhlasím! Musím přiznat že jsem tak v polovině knihy, ale mám stejné pocity. Už jen to, že ji čtu už delší dobu a dá se říct stránku po stránce o něčem svědčí.
    Upřímně, důvody proč se zabila mi (zatím) přišly dost dětinské. *spoiler* - Třeba pro to, že ji někdo špehoval nebo ze sebe její "kamarádka" dělala až moc dokonalou osobu nejsou důvody k tomu, aby se někdo zabil..
    Vidím to teda tak, že když bude čas pomalu se budu knihou prokousávat ale musel by se stát zázrak abych na jejím konci hodnotila dvěma a půl hvězdičkami jako Ty :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že nejsem jediná, kdo z ní není tak mimo! Na GR má hodně pozitivních ohlasů :) Já jsem ji přečetla rychle, protože je celkem tenká a všechno je lepší než chemie :D
      Máš naprostou pravdu. Ty poslední jsou trochu závažnější, ale stejně si myslím, že se zabila zbytečně :)
      Až tak? :D

      Vymazat
  3. ta original obalka je krasna ale ta ceska? booze co to je?? jinac knihy o sebevrahach nemusim takze bych se do toho asi nepoustela ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tohle byla moje první reakce! :D
      Já jsem na tom stejně, ale když oni ji všichni tak chválili!

      Vymazat
  4. Mne sa tá kniha veľmi páčila. Podľa mňa bola dosť smutná, hlavne keď rozprávala o Clayovi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně lidem se líbila :) Já jsem na ni asi neměla správnou náladu, nebo jsem ji prostě nedokázala pochopit tak, jak jsem měla. Víš jak to je... každá ves jiný pes :)

      Vymazat