úterý 27. března 2012

Sara Shepard-Roztomilé malé lhářky #1


Autorka: Sara Shepard
Originál: Pretty Little Liars, 2006
Série: Roztomilé malé lhářky (1. díl)
Přeložila: Anna Školníková
České vydání: 264, hardback
Nakladatelství: BB art, 2011

Anotace
Nikdy nevěř hezké holce se strašlivým tajemstvím.

Každý má co skrývat – zejména holky ze třetího ročníku střední školy – Spencer, Aria, Emily a Hanna.

Spencer přebrala kluka vlastní sestře. Aria sní o učiteli angličtiny. Emily se zakoukala do té holky, co je na škole nová. A Hanna dělá hrozné věci, aby byla stále krásná. Jenže od doby, co zmizela jejich kamarádka Alison, skrývají všechny před světem jedno mnohem horší tajemství.
Jak to můžu vědět? Jednoduše proto, že o nich vím úplně všechno – co strašného provedli v minulosti, i jaké pavučinky předou právě teď. Ptáte se, co je na tom zajímavého pro vás? Povím vám to.

Jistěže, Alison byla Alison. Její rameno bylo vždycky nablízku, když ses potřebovala vyplakat. Byla to ona, komu jsi volala, aby od nového kluka zjistila, jestli se mu líbíš. Byla to ona, kdo ti popravdě řekl, jestli ti džíny dělají velký zadek. Jenže to byla právě ona, koho se všechny bály. Ali o každé z nich věděla víc než kdokoli jiný. A znala i příběhy, které si všechny přály spálit – stejně jako tělo. Je to příšerná představa, že by Ali mohla být mrtvá, ale… pokud by skutečně byla, jejich tajemství by zůstala skryta.
A tak tomu je už po tři roky.


Můj názor


Tahle knížka v mém knižním plánu moc vysoko nebyla. Moc mě prostě nepřitahovala. Přece jenom čtyři holky, které terorizuje tajemný pisálek, to je hotový horor, uspí tě esemeskama. Ale to byla vážně chyba. Seriál mi připadal fine, takový oddechový, a když tam došlo na dobré (i trochu strašidelné) scény, které opravdu vypadaly zajímavě, nevydržela jsem to, a sáhla po knize. Bylo to i z části proto, že teď je to samý upír, vlkodlak a čarodějnice. Každý se snaží být originální-ale výsledkem je průměrná patlanice. Ale Sara Shepard napsala opravdu originální a poutavý příběh. 

Někomu připadá svět, ve kterém žijí Spencer, Aria, Hanna a Emily moc dokonalý... Ale co je dokonalého na dívce, která je v očích rodičů vždycky ta druhá, a proto to v ní vzbuzuje touho ve všem se vyrovnat starší sestře? Co je dokonalého na dívce, která se nedočká pochopení a podpory u těch, u kterých by měla, když změní homosexuální orientaci? Co je dokonalého na dívce, která se zamilovala do učitele, a musí tajit poměr svého otce s jeho studentkou před svojí matkou? A co je sakra dokonalého na dívce,která se nutí zvracet, aby měla perfektní postavu, a krade pro pocit naplnění? Těmhle dívkám zemřela kamarádka,  a ještě ke všemu je tíží hrozná tajemství, a anonymní pisálek. Ne, podle mě tohle není dokonalý svět. 

Na knížkách mě rozčiloval překladatelka, která skloňovala jméno Aria takhle 5. pád oslovujeme voláme- Arie místo Ario, 4.pád Arii místo Ariu a podobně. Naopak se mi líbí ta reálnost. Alison by klidně mohla být třeba vaše sousedka. 

V seriálu mám nejradši Hannu, i když dělá to, co dělá, a pak mám ráda Ariu. V knize to je asi stejně, ale čím dál víc se mi líbí příběh Spencer. 

Myslím, že to bylo u většiny z nás, že jsme se zamilovali do seriálu, a začali se pídit dál, až se nakonec dostali ke knižní předloze. Upřímně jsem ráda, že se seriál tolik držel knihy, ale postavy vypadají jinak, než je autorka popisuje. Já osobně jsem zvyklá na seriálový vzhled, a ten knižní je opravdu úplně jiný.

Abych to tak shrnula, knížka se mi četla opravdu dobře, začnete, a pak najednou hledíte na tu tečku, která je na konci, a nestačíte se divit. Sara Shepard napsala 12 dílů, z nichž vyšlo 8, u nás zatím 3. Jak jsem četla, asi už v 8. díle, by mělo dojít k takovému tomu zvratu, a tak by mě zajímalo, co ty další 4 díly? :D A navíc přece jenom 12 knih je dost, udrží si autorka oblíbenost a pozornost? Na to si asi budeme muset počkat.   




Zdroj obalu knihy: BB art
Článek byl doplněn obrázky z weheartit.com




Žádné komentáře:

Okomentovat