sobota 17. srpna 2013

Sylvia Day- Obnažená

Autorka: Sylvia Day
Originál: Baret to You
Série: Crossfire #1
Přeložila: Jana Pacnerová
České vydání: hardback, 342 stran
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2012


Když se Eva se svým nejlepším kamarádem Carym přestěhovala do New Yorku netušila, že někoho jako je Gideon Cross. Neuvěřitelně sexy, neuvěřitelně bohatý a neuvěřitelně charismatický Cross, který nerandí v Evě vidí něco, co chce. Přesto, že ona odmítne s ním spát je odhodlaný ji dostat. Oba dva provázejí stíny minulosti a občas není jednoduché se jich zbavit. Gideon se tvrdě snaží Evu dostat a její zábrany pomalu padají. To, co prvně vypadalo jako obyčejný sexuální vztah na jednu noc se mění v něco víc. Eva s Gideonem mají společného víc, než si myslí a jejich vztah začíná být o něčem víc, než je sexuální přitažlivost.

S erotickými knihami se za poslední dobu roztrhl pytel. S příchodem Padesáti odstínů šedi jakoby spoustu čtenářů přestal zajímat příběh a začaly je přitahovat sexuální scény. Což o to- těch je v Padesáti odstínech dost, bohužel o ostatních kvalitách téhle knihy by se dalo polemizovat. Nejsem tu od toho, abych soudila ostatní, každý si může číst co chce, ale mě tahle série vážně neokouzlila. Přesto jsem po nějaké době sáhla po další erotické knize, tentokrát o velmi vychvalovaném Božském bastardovi. A čekalo mě další trpké zklamání, protože to bylo pomalu horší než Padesát odstínů. Ale jak se říká- do třetice všeho dobrého. A proto jsem to zkusila ještě se sérií Crossfire. Po dočtení prvního dílu jsem byla příjemně překvapená, protože to nebylo tak špatné, jak jsem čekala. Co víc, mně se to celkem líbilo! 

"My se jen musíme naučit, abychom jeden druhého pekelně neděsili."

Rozhodně je tady vidět nějaká podobnost s Padesáti odstíny. Například to, že Gideon místy až moc připomíná Christiana a podobná dějová linka. Naštěstí to je asi tak všechno. Největší plus vidím v postavě Evy, která není naivní husička s nulovou sexuální zkušeností, ale sebevědomá, samostatná žena, která si nenechá diktovat co má dělat. Nebo alespoň na začátku, pak se začne až moc upínat na Gideona. Přesto se jedná o jednu z mála postav, kterou více méně snesu. Gideon pro mě byl zklamáním. Sám o sobě to není tak špatná postava, bohužel je až moc podobný všem ostatním hrdinům z erotických knih. Bohatý, dokonalý až hanba s nějakým tajemstvím, se kterým se nikomu nechce/nemůže svěřit. Na rozdíl od autorky Padesáti odstínů jde tady vidět, že Sylvia už má nějaké knihy za sebou a její vyjadřování je zase na jiné úrovni. Vyvarovala se opakování stejných slovních spojení, děj odsýpá a než se člověk naděje, knihu má přečtenou. Naneštěstí autorka přidala spoustu sexuálních scén, ve kterých se jí moc nepovedlo neopakovat se, takže mi to začalo připadat jako psané podle šablony. Ona obecně ta poslední čtvrtina knihy už je méně propracovaná, jakoby to autorku přestalo bavit, tak tam rychle něco napsala.

"Vždycky tě vidím, Anděli. Od chvíle, cos mě našla, nevidím nic než tebe."

Obnažená není moc dlouhá a vypadá to, že autorka- nebo alespoň hlavní hrdina- si na zbytečné kecy nepotrpí. V knize jde především o vztahy a erotiku, přesto jsem byla mírně řečeno v šoku, když to Gideon na Evu vybalil při jejich druhém setkání. A tím nemyslím vybalil ve stylu "zvu vás na skleničku", ale vybalil ve stylu "nerandím, ale chci s vámi mít sex". Něco podobného bylo i v Božském bastardovi, až na to, že tam se zdrželi obkecávání a na to rovnou skočili. Bohužel, můj názor je, že to knize dost ubírá. Buďme upřímní, kdyby se něco podobného stalo ve skutečnosti, v 97% procentech by ten muž skončil s otiskem ruky na tváři. My ale nejsme ve skutečném světě, takže super bohatému a super dokonalému Gideonu Crossovi to prošlo.

"Taky bez tebe dlouho nevydržím, Evo. Jsi návyk... má posedlost..." 

Nemůžu jinak, než si zase postěžoval na gramatickou stránku knihy. Mám takový pocit, že nakladatelé utrácejí čím dál méně peněz za kvalitní překladatele a korektory. Sexuální scény v češtině mě většinou akorát tak rozesmějí, protože někteří překladatelé si prostě nemůžou odpustit výrazy jako pták, lůno a podobně. Pro mě to v překladu ztrácí ten náboj. Dále tu máme pár gramatických chyb a hlavně by si měl korektor zopakovat psaní čárek. Bez mučení přiznávám, že v tom taky dělám chyby, ale proboha v knize by se toho měli vyvarovat. Dalším bodem na seznamu jsou Prčice. Tohle není poprvé, kdy čtu nějakou knihu odehrávající se řekněme v americe a objeví se tam spojení do prčic. Konkrétně v Obnažené to bylo dvakrát. Na druhou stranu vnější úprava knihy se mi hrozně líbí. Jsem ráda, že Fortuna zachovala původní obálku, protože je povedená a ten hřbet je prostě úžasný.

"Ty máš svůj způsob, jak se vypořádat se žárlivostí, a já taky."

Když to shrnu, Obnažená je trošku nadprůměrná kniha, ale v erotickém žánru se rozhodně jedná o jeden z těch lepších kousků. Autorka má spoustu materiálu a nedořešených záležitostí, takže jenom doufám, že další díl nebude ve kvalitě pokračovat poslední čtvrtinou Obnažené, ale že autorka nabrala druhý dech a druhý díl je lepší. Původně se mělo jednat o trilogii, což by mi vyhovovala, protože by série nebyla zbytečně natahovaná, ale autorka by vyřešila nedořešené záležitosti a nemusela postavám přidávat další problémy. Bohužel to vypadá, že zapracovaly peníze, protože Crossfire nakonec bude mít pět dílů. Byla navíc odkoupena práva a vypadá to, že se dočkáme také seriálové podoby. Upřímně z toho mám velké obavy, protože film podle knihy většinou končí špatně, ale seriál? O několika řadách? No, jsem vážně zvědavá, jak to dopadne.


5 komentářů:

  1. take v tom vidim velkou podobnost , ale Obnazena je jediny z romanu co ma nejakou hlavu a patu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo no... Snad VŠECHNO má větší smysl než 50 Shades :D

      Vymazat
  2. Fíha, to som nevedela, že bude mať až 5 dielov.:D Hm, no, ja teda erotické romány nečítam & ani nechcem, možno v budúcnosti, ale dunno. Tak či tak som bola ale zvedavá, čo si o tom budeš myslieť...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 5 dílů a seriál! To je důležité! :D Jenom teda doufám, že to nebude zbytečně natahovat a vážně má o čem psát.
      Já jsem četla... hmm... tři, myslím :D
      :)

      Vymazat
  3. Kniha sa mi veľmi páčila :D 5 dielov? Aj dosť :) Trilógia by podľa mňa kľudne stačila

    OdpovědětVymazat