sobota 13. dubna 2013

Amanda Hocking-Boj o trůn


Autorka: Amanda Hocking
Originál: Ascend
Přeložila: Jana Jašová
České vydání: 312 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna libri, 2013

Wendy je smířená s tím, že si musí vzít Tovea i přesto, že ho nemiluje, aby mohla plně vládnout Tryllům. Její matka je den ode dne slabší, takže Wendyina korunovace se blíží. Bohužel to, že s ní bude královna má spoustu stinných stránek, mezi kterými je například konec dočasného příměří, které Wendy uzavřela s králem Vitry-svým otcem Orenem. Pokud Wendy nepřijde na způsob, jak Orena zabít, bude mu muset vydat Trylly. Jako by toho nebylo dost, začne Vitra napadat menší Tryllská městečka a unášet podvržence. Ke všemu se míchají její city k markýzi z Vitry -Lokimu.



Obsahuje spoilery 

První polovinu jsem si říkala, že tentokrát je to ono. Že tenhle díl je opravdu skvělý a rozhodně je nejlepší z celé série. Pak se ale něco stalo a tohle moje přesvědčení začalo pomalu, ale jistě mizet. Amanda píše opravdu lehce a příběh odsýpá, ale chybí mu akčnost. Uznávám, že nějaká akce tady je, ale tohle je závěrečný díl série! Copak se od závěrečných dílů nečeká, že budou úžasné, dechberoucí a skvělé? No tak Boj o trůn dechberoucí rozhodně není. Když už se konečně dostalo na nějakou akci, Amanda ji totálně zpackala. Krátká a nudná scéna, u které ani pomalu nepostřehnete, že tohle byla ta bitva na život a na smrt. Opravdu mě zklamalo, že Amanda není schopná zabít žádnou Wendy blízkou postavu. Nemyslete si, že bych nějak holdovala smrti, ale žádná velká bitva se neobejde bez obětí, i když Amanda si to očividně myslí. 

Nerada se při recenzích zmiňuji o překladu nebo editaci, ale občas to jinak nejde. Nějaké chyby či překlepy se dají přehlédnout, s tím mám vlastní zkušenost. Ale tady to vypadá, že editorka si s tím moc práci nedala. Od přehození zájmen až po Wendyinu slanost pro Finna. I když na druhou stranu to řekl Loki, a u něj je možné všechno. Díky Bohu alespoň za ty nádherné obálky. Opravdu-radost pohledět! 

Wendy jako postava se změnila. Konečně se začala chovat jako někdo, kdo má řídit celý národ. Čím mě ale autorka maximálně dopálila, byla změna jejích...priorit. V prvních dvou dílech je Wendy beznadějně zamilovaná do Finna. Ve druhém díle autorka přidala do příběhu Lokiho, ale Wendy pořád chtěla Finna. Teď? Nějakým zázrakem se stalo, že Wendy už po Finnovi ani nevzdechne. A já se ptám, kam zmizela ta obrovská láska, která nám byla v předchozích dílech tak barvitě vykreslována? Amanda v mých očích opravdu klesla, protože jenom všem ukázala, že o žádnou lásku nešlo. Copak by se mohla Wendy tak lehce...odmilovat? Jestli Finna opravdu tak moc milovala, jak ho mohla jenom tak nechat jít?

Jako obrovské mínus beru zakončení knihy. Autorka si vybrala snad ten nejhorší možný konec. Nemám nic proti a žili šťastně až do smrti, ale přeslazené konce nesnáším. Musím ale říct, že tohle nebyl jen tak přeslazený konec. Tohle byl naprosto nereálný, šílený a neskutečně ujetý konec. Možná je to jen výmysl lidského světa a Tryllové jsou v tomhle mnohem tolerantnější, ale jak je sakra možné, že na konci skončili skoro všichni ženatí/vdaní, těhotní nebo oboje dohromady? Přitom Wendy mohlo být asi 19 let... 

Já osobně mám bonusové povídky na konci každého dílu ráda. Přijde mi to jako skvělý bonus a navíc doteď byly celkem vydařené, tak proč ne? Po tom, jak skončil Boj o trůn jsem byla maximálně naštvaná a tak jsem doufala, že mi bonusová povídka zlepší náladu. No nestalo se, účinek byl spíše opačný, takže kdybych si hned po přečtení sedla k počítači a sepsala recenzi, jsem si celkem jistá, že hodnocení by se propadlo na 3 hvězdičky. Teď už mám ale čistou hlavu, takže když celou knihu zhodnotím, drží se na úrovni předešlých dílů, což je opravdu škoda, protože tahle kniha měla na víc. 


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku této knihy! Děkuji!

14 komentářů:

  1. Akurát dnes som začala jednotku, čaká na mňa aj dvojka, tak som zvedavá ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá, co na to řekneš :) Ono je to spíš odpočinková četba

      Vymazat
  2. Nečetla jsem ještě žádný díl, ale vypadá to pěkně :)

    OdpovědětVymazat
  3. Do téhle série jsem se taky chtěla pustit, ale jak vidím, asi na to nebudu nijak pospíchat. Už od dob, kdy jsem četla Stmívání (což už teda bude takovejch pět let), nesnáším milostný trojúhelníky. Vážně nechápu, proč to je v každé druhé knize. Kdy konečně autoři pochopí, že většině čtenářům se to nelíbí?
    Na druhou stranu mě ale na sérii zaujalo to, že není o upírech, vlkodlacích a podobné známé havěti. Takže nad ní nebudu lámat hůl a někdy si ji přečtu. Třeba se mi to bude líbit, co já vím:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady je ten trojúhelník... tak trochu jinak, ale stejně :D
      Věř mi, že to taky nechápu. Co je špatnýho na DVOU lidech?
      Autorka píše vážně lehce a celá série je vážně jenom na odreagování :)

      Vymazat
  4. Já ji osobně nečetla, ale mohla by být zajímavá :)..

    OdpovědětVymazat
  5. V mojom prípade je to tak, že keď niekde uvidím názov 'Boj o trón' (nie, knihu som nečítala :D), hneď si spomeniem na 'Hru o tróny' :D Hra o tróny (len prvá kniha sa volá Hra o tróny, ale väčšina tomu hovorí GOT :D)- no, Martin ešte poslednú knihu nenapísal, záver nepoznáname, ale podľa mňa tam nepôjde o presladený koniec, ako v tomto prípade, ale o čosi šokujúce a úplne nečakané, kruté a dych vyrážajúce v jednom :D

    OdpovědětVymazat
  6. už nějakou dobu vyhlížím v knihovně tuhle sérii, ale ještě se mi nepodařilo narazit na 1. díl :( všechny díly vypadají skvěle, už se těším až si to přečtu :)
    PS: opět skvělá recenze.. jako vždy ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Já nemít tolik nepřečtených knih v knihovně, tak si tuto sérii také seženu. Tolik bych ji chtěla! Ale už jí držím místo v knihovničce! =D
    Krásná recenze =)

    Máš-li zájem, na mém blogu probíhá soutěž: http://born-to-read-books.blogspot.cz/2013/04/majova-soutez.html

    OdpovědětVymazat
  8. Super knih četla jsem 2 díly a hrozně se mi zalíbily

    OdpovědětVymazat
  9. Začala jsem číst jen tak tyhle příběhy a začala jsem tedy prvním dílem. Hodně se mi zalíbil tak jsem čekala na 2 díl a ten byl ještě lepší.. Dneska jsem šla do knihovny si půjčit nějakou knížku a byl tam nově vydaný 3 díl. Hned jsem si ho půjčila byla jsem zvědavá. Začala jsem hočíst jsem teprve na nějaké 30 stránce, ale po přečtení téhle recenze se mi absolutně znechutil !! Byla jsem spíše pro aby byla Wendy s Finnem!! Přesně jak jsi napsala že se jen tak odmilovala ani už nemám chuť to dočíst !

    OdpovědětVymazat
  10. Ja neviem....ale mne to vôbec tak neprišlo že by Wendy bola zaľúbena do Finna v prvej aj v druhej časti. Teda v dedičke åno, alle veď v prímerí sa ståle len hádalli..... Myšlienka knihy bola že ak måš niečo råd tak o to bojuj....Takže by bolo podľa mňa divnè keby bola s Finnom...Mne sa na Finnovi nepåčilo že sa tváril že ju nepozná ale keď bola s Lokim tak sa správal ako keby urobila niečo hroznnè....Bolo divnè že nikto neumrel, ale lepšie ako v Divergencii alebo v Hrách o život kde pomrela asi polovica dôležitých postáv

    OdpovědětVymazat
  11. Mě se to osobně moc líbilo!! Vůbec jsem nečekala že Wendy bude s Lokim a že to celkově dopadne tak jak to dopado. Je to super četba a určitě doporučuji

    OdpovědětVymazat
  12. Prosim vas jak ze se jmenuje Wendin syn ( v price hi navic) ?

    OdpovědětVymazat