sobota 21. září 2013

Ally Condie- Dokonalý svět

Autorka: Ally Condie
Originál: Reached
Série: Matched #3
Přeložila: Martina Neradová
České vydání: 448stran, hardback
Nakladatelství: Knižní klub, 2013

Cassiina oddanost ke Společnosti se rozpadla na kousíčky a ona se i s Kyem a Xanderem přidala ke Vzpouře. Jediné co chce, je zůstat s Kyem, ale Vzpoura ji pošle do Centrálu, aby pracovala zevnitř, zatímco Ky zůstává ve Vnějších provinciích jako Pilot. Z Xandera se stal Správce, který podává dětem protilátky proti nemoci, kterou vypustila Společnost na své nepřátele. Každý je sám, ale všechny je spojuje stejný cíl. Vzpoura se chystá Společnost úplně zničit a ukázat lidem pravdu. Ze začátku všechno probíhá přesně jak má, ale pak nastanou komplikace a stane se něco, co nikdo nečekal a lidstvo má poslední naději na přežití. 

Na závěrečný díl dystopické série od Ally Condie jsem se hrozně těšila. Z části to bylo proto, že jsem byla zvědavá na to, jak se autorka s dějem popere a jak to nakonec ukončí, ale hlavně jsem se těšila, až dočtu další sérii. První díl byl takový průměrný. V podstatě se nic neděle, většinu knihy zabraly popisy a myšlenky hlavní hrdinky, akce jsme se dočkali až na konci. Druhý díl plynule navázal na první, takže té akce tam bylo opravdu požehnaně. Ale pořád to nebylo ono; pořád mi některé věci vadily. Ale s dalším dílem přichází další šance, že tentokrát to bude lepší. Rozhodně můžu říct, že se jedná o nejlepší díl ze série. Bohužel mě to nenadchlo tak, jak jsem doufala.

"Ve většině revolucí by museli zemřít. "

Matched je zvláštní série. Mnozí ji přirovnávají k sérii Delirium od Lauren Oliver. Může za to jednak to, že byly vydány brzy po sobě, ale hlavně styl vyprávění. Obě autorky se zaměřují spíše na popisy a vyjádření myšlenek hlavních postav, než na dialogy. To je asi hlavní důvod, proč knihy působí tak nějak poklidně. I když Ally Condie přidala do děje velkou spoustu akce, nebyla jsem schopná se do příběhu plně vžít. Spíš jsem jím tak nějak proplouvala. To je taky důvod, proč jsem měla problém se začíst a knihu jsem četla tak dlouho. Nebylo tam nic, co by mě nutilo pokračovat.

"Neocenili by řešení, kdyby netušili, že existoval problém. 

S postavami je to těžké. V prvním díle mě Cassia ani Ky moc neokouzlili, spíš jsem sympatizovala s Xanderem. Ve druhém díle Xander skoro nebyl a já tak nějak začínala mít ráda Cassiu. U Kye pořád nic, je prostě moc divný. A teď? Nerozumím tomu, proč je Xander všechny nepošle do háje. Cassia je sobecká husa, která si neváží toho co má a jediné co ji zajímá je ten její Ky. U něj svět začíná a taky končí. Ky je to samé, jenom v mužské verzi. Xander, jakožto jediná normální postava to má potom těžké. Už od mala je zamilovaný do své nejlepší kamarádky, která ho bere jako samozřejmost a v nejlepším případě jako kamaráda. I když abych byla upřímná, moc to tak nevypadá. Vážně je mi toho kluka líto. Takové zacházení si nezaslouží.

"Děkuji, že jsi mi dovolila dívat se když letím." 

Každá kniha ze série je jiná. Většinou autor v dalších dílech pokračuje ve stejném duchu jako psal ty předchozí, ale Ally ne. S každou další knihou začala nanovo a jinak. Je to rozhodně dobře, protože z knih to dělá něco jiného-nevšedního. Bohužel tohle plus autorka zabila už v druhé knize, kdy přidala úhel pohledu Kye. Střídaly se kapitoly z Cassiina pohledu a z Kyova. Ally v tom chodit neumí a obě postavy splývaly dohromady. Nezvládla rozlišit myšlenky Cassii od myšlenek Kye. A jakoby dva vypravěči nebyli málo, v Dokonalém světě přibyl ještě jeden- Xander. Jeho kapitoly mě sice bavily nejvíc, ale pořád to bylo jedno a to samé. Dokonalý sen trpěl častým syndromem druhých dílů a dost mě tím zklamal, takže jsem od třetího moc nečekala. Možná to je hlavní důvod, proč jsem byla mile překvapená. Reached byl rozhodně lepší než předchozí knihy, ale pořád to nebylo něco, z čeho bych padla na zadek, uzavírám proto tuhle sérii dalším čtyřhvězdičkovým hodnocením. Matched je skvělá série, která se odlišuje od spousty jiných, ale v moři všech dystopií najdete i lepší kousky.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Knižní klub za poskytnutí recenzního výtisku této knihy. Děkuji!


   

2 komentáře:

  1. Souhlasím s tebou, až na to, že se mi Reached moc nelíbí, ne rozhodně víc než předchozí dly. Série je fajn, ale teď čtu poslední díl a trpím u toho. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Mám rozčítaný prvý diel, ale nejak ma to nebere :D

    OdpovědětVymazat