sobota 30. ledna 2016

Gayle Forman- Kam jsi odešla

Autorka: Gayle Forman
Originál: Where She Went
Vydání: paperback, 224 stran
Nakladatelství: YOLI, 2015

Zůstala sice naživu, ale přesto ho opustila. Ztráta rodiny byla pro Miu až příliš těžká a převrátila jí celý život vzhůru nohama. Její vztah s Adamem se rozpadl, ona odešla do New Yorku studovat na Juilliard a z něj se stala rocková hvězda. Po třech letech se ale jejich cesty opět zkříží, ale tentokrát ji Adam nenechá odejít aniž by mu dala odpovědi na otázky, které ho celé roky pronásledovaly. Co udělal špatně? A proč zmizela z jeho života? Celou noc se vrací zpátky ve vzpomínkách a Adam zjišťuje jak to tehdy vlastně bylo. Občas se stane, že láska nezrezaví ani časem a některé páry si jsou prostě souzeny. Je to případ i Adama a Mii?



Jestli zůstanu je velmi dobře hodnocená kniha. Na necelých dvou set stranách se odehrává příběh dívky, která byla účastníkem autonehody, při které přišla o celou svou rodinu, teď leží v kómatu a snaží se přijít na to, proč zabojovat a zůstat naživu. Už jenom z toho popisu mám husí kůži. Bohužel když došlo na věc, tak mi Jestli zůstanu přišla moc krátká na to, abych se do příběhu stihla vžít a žádné takové pocity se nekonaly. Když u nás po několika letech vyšel ještě lépe hodnocený druhý díl, viděla jsem to jako další šanci zamilovat se do příběhu upjaté čelistky a drsného rockera.

"Kdo tam byl pro tebe? Kdo tebe držel za ruku, když jsi truchlil nad vším, co jsi ztratil ty?"

Prvním dílem nás provázela Mia. Teď se ale vypravěč mění a slova se ujímá Adam. Mia není jediná, kdo přišel o své blízké a my máme možnost se podívat, jak se ta ztráta podepsala na Adamovi. Z kdysi pohodového, optimistického kluka se stal mrzutý bručoun, který žije jako v pohádce, ale přesto mu něco chybí. V prvním díle měl člověk chuť ho obejmout, teď spíše propleskat. Psát z Adamova úhlu pohledu bylo naprosto geniální, protože Kam jsi zmizela je díky tomu mnohem zajímavější, než kdybychom byli zase v Miině hlavě. Adam žije jako rocková hvězda, ale je to pořád normální kluk, který o slávu vlastně ani nestojí. Chce jenom odpovědi na otázky, které ho poslední tři roky pronásledují. 

"Přísahal bych za každou cenu a za každou cenu bych ji byl ochoten i ztratit navždy, jenom abych ji mohl naposled slyšet hrát nebo abych ji viděl v ranních paprscích."

Mia je tu taky, ale asi těžko byste v ní hledali tu Miu z prvního dílu. Změnila ji nejenom tragédie, která ji potkala, ale i čas. Musela udělat spoustu těžkých rozhodnutí a i když ne všechna byla správná, dokážu je pochopit. Je zvláštní se na ni dívat očima někoho, kdo ji roky miluje a udělal by pro ni první poslední. 

"Udělal bych to znovu, jenom abych věděl, že tam někde ve světě je. Živá."

V prvním díle jsem ocenila, že hlavní postavy už mají pevný vztah a žádná instantní láska se nekoná. Zjištění, že ten cit nevymizel, i když šly jejich životy rozdílnými cestami tak šokující nebylo. Co mi ale přišlo až moc nerealistické je to, že se probral po třech letech jakoby žádný čas neuběhl. Příběh se odehrává během jedné noci a to mi přijde sakra málo. 

"Všechno by bylo mnohem jednodušší, kdybych umřela."

Kam jsi odešla je zástupcem žánru New Adult a jako ve většině těchto knih se tu toho moc neděje. Žádný adrenalin, žádné dobrodružství, žádná akce. Příběh plyne líně a pomalu, ale přesto vás dokáže vtáhnout do sebe a pustit až na konci. Ten je jasný už od samého začátku, ale na čtivosti to neubírá, spíš jsem se na něj těšila o to víc. Gayle umí psát, dokáže v mnoha čtenářích vykřesat i nějaké emoce, ale na mě tady emocionální jízda nečekala a tyhle knihy pro mě zůstávají milými jednohubkami. Znám v tomto žánru spoustu lepších autorů a lepších knih. Rozhodně nelituji, že jsem si pokračování přečetla, ale znova se na to nechystám. Jestli zůstanu a Kam jsi odešla jsou knihy, které buď přečtete během dne a pak na ně rychle zapomenete, nebo zahrají na vaši notu a vy se do nich zamilujete. Za pokus to určitě stojí, nemáte co ztratit. 



Chtěla bych poděkovat nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního výtisku této knihy. Děkuji!

6 komentářů:

  1. Podobné pocity mám z tejto série aj ja - prečítať behom jedného dňa a zabudnúť. Bola to moja prvá skúsenosť s autorkou a, bohužiaľ, ma to tak sklamalo, že ďalšie jej knihy ani nejdem skúšať. Pre mňa to bola dosť veľká nuda a žiadne slzavé údolie, ktoré tie knihy a recenzie na ne sľubujú, sa nekonalo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .

      Vymazat
  2. Úplně s tebou souhlasím. Knížku jsem sice ještě nečetla, ale už na začátku mi přišlo zvláštní, že by se celý děj měl odehrávat během jedné noci.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, neuvažuješ o téhle spolupráci http://www.cbdb.cz/z-kniznich-blogu ? Můžu pak novinky z Tvého blogu sledovat přímo tam :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ten, kto dnes číta toto svedectvo, by mal osláviť so mnou a mojou rodinou, pretože to všetko začalo ako vtip pre niektorých ľudí a iní hovorili, že to nie je možné. Volám sa Juraj Kamensky a som z Bratislavy, ale s manželkou sa sťahujem do Chicaga. Som šťastne ženatý s dvoma deťmi a krásnou ženou. Niečo hrozné sa stalo mojej rodine, stratil som prácu a moja žena opustila dom, pretože som sa nemohla starať o seba a o potreby rodiny. a jej deti v tomto konkrétnom okamihu. Podarilo sa mi deväť rokov, žiadna žena, ktorá by ma podporovala, aby som sa o deti dobre starala. Snažím sa poslať testovaciu správu mojej žene, ale ona blokovať ma z rozprávania s ňou sa snažím hovoriť so svojím priateľom a jej rodinnými príslušníkmi, ale stále viem, že by mi mohol pomôcť a ja som bol podanie žiadosti neskôr toľko spoločnosti, ale stále to urobili Nevolajte ma, kým neprišiel verný deň, že nikdy nezabudnem v mojom živote. Keď som sa stretol so starým priateľom môjho, ktorému som vysvetlil všetky moje ťažkosti a povedal mi o skvelom mužovi, ktorý mu pomohol získať dobrú prácu v Coca cola spoločnosť a on mi povedal, že jeho kúzlo koliesko, ale ja som človek, ktorý nikdy neverí v kolieskach kúzla, ale ja som sa rozhodol dať mu vyskúšať a jeho meno je Drosagiede on ma poučil a ukázal mi, čo mám robiť v týchto troch dňoch obed spell.I sledovať všetky pokyny a robiť to, čo ma požiadal, aby som sa dobre. uistil sa, že všetko šlo dobre a moja žena ma opäť uvidí po skvelej práci Drosagiede. Moja žena mi zavolala s nevedomým číslom a ospravedlnila sa mi a povedala mi, že mi naozaj chýba a naše deti a moja žena sa vracajú domov.a po dvoch dňoch Spoločnosť, ktorej som poslala svoj uznávací list, teraz som manažérom spoločnosť Paragon tu v USA. Odporúčam vám, ak máte nejaké problémy, pošlite správu na tento e-mail: {doctorosagiede75@gmail.com} alebo čo mu dáte na +2349014523836 a dostanete najlepší výsledok. Vezmite veci za samozrejmosť a bude vám odobraté. Prajem Vám to najlepšie.

    OdpovědětVymazat
  5. Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .

    OdpovědětVymazat