pátek 28. března 2014

Sarra Manning- Nemožná holka @adorkable

Autorka: Sarra Manning
Originál: Adorkable
Vydání: hardback, 320 stran
Nakladatelství: Knižní klub, 2013

V internetovém světě je pro statisíce lidí Jeane ikonou. Praštěná holka s prořízlou pusou a šílenými outfity, co je pyšná na svou odlišnost. Ve skutečnosti to tak dobré není. Většina školy s Jeane nechce ani mluvit ze strachu, co by jim zkritizovala tentokrát. A Jeane to tak vyhovuje. Jediný kluk, kterého si pustila blízko je její přítel Barney. Ale jejich vztah je jedna velká katastrofa. Není proto divu, že se Barney začne ohlížet někde jinde. Překvapující je, že jeho zrak padne na školní krásku Scarlett  (která by se od Jeane nemohla lišit víc). A když ona začne Barneyho náklonnost opětovat, Jeane není jediná, kdo to nechápe. Scarlett má totiž přítele- Michaela. S Jeane se nemůžou vystát, ale hormony dělají své a mezi nimi se začne něco dít. 

Tahle knížka s nepřehlédnutelnou obálkou se na pultech českých knihkupectví objevila loni v srpnu, ale moc velké halo kolem ní nebylo- to je moje hlavní výmluva, proč jsem se do ní pustila až teď. Protože jsem si o knize nic moc nezjišťovala, myslela jsem proto, že se jedná o obyčejný dívčí román, při kterém budu moct vypnout. Ale pak jsem se dostala ke druhé kapitole a zjistila, že to nemá jenom jeden POV. A v tu chvíli to začalo být zajímavé. Nečekala jsem to, ale Adorkable se mi neuvěřitelně trefila do nálady. 

"Adorkable znamená strhat si značky z oblečení, nebo je zamalovat fixkou na textil."

Jeane je divná. Praštěná, protivná, sarkastická až hanba, a příjemná jako ranní vstávání. Po všech těch dokonalých a k zbláznění nudných husičkách, co se bojí na někoho křivě podívat docela změna, co? Abych byla upřímná, že začátku to na mě bylo trochu moc. Její věčné reptání, nespokojenost snad se vším, s čím nespokojená být mohla a… hodně razantní pohled na svět- to všechno na mě působilo jako ledová sprcha. Ale po chvíli jsem si na to zvykla a líbilo se mi to čím dál víc. Jako další plus vidím Michaela. Protože se zde nachází i kapitoly z jeho úhlu pohledu, mohli jsme mu více nahlédnout do hlavy. A sakra, mně se ten pohled fakt líbil. Konečně nějaká autorka přichází s opravdu uvěřitelným příběhem z pohledu kluka. Navíc to, že jsme se mohli na jednu událost podívat z pohledu obou aktérů, byl sakra dobrý nápad. Občas mě rozesmálo to, jak jednu a tu samou věc vidí oba úplně jinak. 

"V tu chvíli jsem ji doslova nenáviděl."

Nemožná holka je jako závan čerstvého vzduchu ve vydýchaném prostředí dnešních knížek pro mladé. Máme tu neobvyklou hlavní hrdinku, roztomilého, ale v podstatě tuctového hlavního hrdinu, jedinečný vývoj jejich vztahu a pro změnu se to odehrává ve Velké Británii. Přičtěte si autorčin styl psaní, díky kterému se kniha čte v podstatě sama a máte Adorkable. 

"Když si to myslím, tak se to i stane."

Taky bych mohla zmínit, co mi na knize vadilo, abyste si nemysleli, že je to tak dokonalé. Jeane sice není jako většina hlavních hrdinek v YA/NA, ale je stejně tak sobecká a arogantní. Její přístup alá já jsem úžasná a všichni ostatní by se mi měli klanět, protože nejsou schopní vystoupit ze stáda, mě dováděl k šílenství. Ano, je obdivuhodné, že se Jeane nechová jako všichni ostatní a je svá, ale to, že se obléká jako blázen a používá složitá slova z ní nedělá něco lepšího. I když ona sama si to ráda myslí. Co se děje týče, s originalitou bych to tak žhavě neviděla. Stokrát dokola omílaný příběh- nenávidíme se, milujeme se, nemůžeme být bez sebe, nemůžeme být spolu, už tě nechci, bože co si bez tebe počnu. Třešničkou na dortu je předvídatelnost a přehnaná sláva hlavní hrdinky.  I přesto se mi ale kniha líbila a v nejbližší době bych si od autorky přečetla něco dalšího.


2 komentáře:

  1. Zbožňujem túto knihu, veľmi sa mi páčila, strašne som sa smiala a čítanie ma moc bavilo. Bolo to niečo také iné, milé a zaujímavé 8)

    OdpovědětVymazat
  2. A našiel som, kde sa táto kniha dá kúpiť: http://www.auraknihy.sk

    OdpovědětVymazat