neděle 3. června 2012

L.J.Smith- Temné vize-Odhalení

Autoři: L. J. Smith
Originál: The Strange Power
Série: Temné vize (1. díl)
Přeložila: Olga Staníčková
České vydání: 264 stran, paperback
Nakladatelství: Fragment, 2011

Anotace:
Kaitlyn je studentka střední školy. Kvůli svým nezvyklým očím a jasnovideckým schopnostem má pověst čarodějky. Lidé se jí bojí, a proto nemá žádné přátele. Přijme tedy pozvání do Zetesova institutu, kde bude moci začít nový život a studovat s vrstevníky s podobným neobvyklým nadáním. Kaitlyn zde pozná dva přitažlivé spolužáky, pohledného Roba, který svou léčivou silou rozdává jenom dobro, a tajemného a nebezpečného Gabriela s nezvyklými telepatickými schopnostmi. Studenti postupně začínají zjišťovat, proč byli do institutu přivedeni. A Kaitlyn se musí rozhodnout, komu má věřit... a koho bude milovat.


Moje recenze (neobsahuje spoilery!):

Seznámení s dějem-trošku netradičně a pohádkově pojaté

Za devatero horami a devatero řekami na jedné střední škole studovala čarodějnice se zvláštníma očima. Tato čarodějnice nebyla ani tak čarodějnice jakožto spíše vědma. Jmenovala se Kaitlyn a měla umělecké nadání. Ale vždycky když na ni přišlo zvláštní chvění a touha kreslit, nad poklidné městečko v Ohiu se snesl temný mrak, a Kaitlynina-většinou zlá kresba se vyplnila. Proto jí spolužáci říkali čarodějnice, a Kaitlyn byla sama a bez přátel. Když jednou přišel princ-nebo spíše modrooká blondýna a rozhodla se čarodějnici zbavit-nebo alespoň naučit zacházet se svou "kletbou". To ale mohla jedině v Zetesově institutu, kde by rok žila a každé odpoledne testovala své "schopnosti". Nebyla by tam ale sama, nýbrž se čtyřmi  hodnými kmotříčky, neboli dívkou a třemi chlapci, kteří měli také nějaké určité schopnosti. A tak se Kaitlyn musela rozhodnout. Buď se naučí ovládat své schopnosti a pojede na míle daleko, a nebo zůstane se svým otcem, který je už několik let-po smrti své ženy na dně. Kaitlyn se nakonec rozhodne "zachránit lidstvo" nebo alespoň sebe a odjede s blondýnkou do západu slunce -směr Zetesův institut. Kaitlyn se ocitá v prostředí, kde ji chápou, a spřátelí se s lidmi, kteří jsou stejně odlišní jako ona a dokonce se zamiluje. Vše směřuje k dokonalosti. Ale jen ze začátku, protože jak se ukáže, vše není jak se zdá, a kudlu do zad vám může bodnout i blízký přítel.

Upíří deníky? Nic moc. Ale Temné vize....

Upíří deníky jako knihy mi prostě moc nesedly. Pohybují se u jedné, dvou hvězdiček. Ale Temné vize jsou příjemná změna. Když se řekne Lisa Jane Smith tak snad každému se hned vybaví velice známé a a pořád dokola vyzdvihované Upíří deníky. Ale proč? Co je na nich tak zvláštního? Jenom dělají autorce špatné jméno. Upíří deníky jsou prostě podprůměr. Tedy alespoň pro mě. Její další série-Tajný kruh je spíše průměr. Kdežto temné vize jsou sice stále průměr, ale lepší průměr. Takže pokud jste četli Upíří deníky a nelíbily se vám. Nezanevřete na Smith! Přečtěte si Temné vize a pak suďte. Protože Upíří deníky byly spíše chyba. 

Smith se asi nezmění


To je to, co si o autorce myslím. Protože mi připadá, že vykrádá svoje postavy-u sebe samé. Kaitlyn je hodná avšak nepochopená holka. Koho vám to připomíná? A pak tu máme tři kluky. Jeden z nich je takový ten co je v pohodě, je s ním zábava, a klidně by to mohl být váš nejlepší kamaráda-nebo snad bývalý kluk? Ale pak tu jsou dva krasavci. Jeden z nich je klasický hrdina, který nemyslí na nic jiného, než jak naši hrdinku ochránit, a hlídat, aby se jí nic nestalo. Andílek, který se v tomhle příběhu jmenuje Rob. Ale pak tady je klasický bad guy. Tmavé oči, tmavé vlasy, uzavřený do sebe, kdy nemyslí na okolí, ale stará se jen o své vlastní zájmy. Ale potom se zázračně změní-nebo alespoň trošičku a pomůže "přátelům". Danone, jsi to ty? Ne. Tenhle krasavec se v Temných vizích jmenuje Gabriel. A pak tu máme klasické popírání, kdy hrdinka na začátku nemá o Gabriela zájem, ale copak nás asi čeká v druhém díle? Ale na to, že kniha poprvé vyšla v roce 1994 to není až tak špatné. Je to prostě základ YA, který by měl mít snad každý přečtený.



Až moc dokonalosti

Nemám ráda Roba. Říkám (nebo spíše píšu) to na rovinu. Jde o to, že je až moc dokonalý a to se mi nelíbí. Působí to moc fantasticky a ani trochu reálně. I když teď někdo řekne, že jde o fantasy a nemá to být reálné, ale já prostě potřebuji, aby měl nějaký kluk alespoň maličkou chybičku.

Celkové hodnocení

Když jsem tuhle knihu dočetla, zůstala jsem zírat s otevřenou pusou. Nebylo to kvůli tomu, že by byl děj Bůh ví úžasný, bylo to spíše překvapením, protože jsem ke knize přistupovala opravdu skepticky. Temné vize mají zajímavý námět, zápletku-která ale nebyla na konci zcela rozvinutá, ale kniha byla přesto čtivá a poutavá. I když byla psaná ve třetí osobě, což nemám moc ráda, tady mi to tak nějak sedělo. I když Smith píše velmi jednoduše, tady mi děj připadal mnohem propracovanější, než u Upířích deníků. Další překvapení bylo, že i když z anotace možná vyplývá, že je v knize spousta nadpřirozena, opak je pravdou. Není tam vlastně skoro žádné, což podle mě není moc na škodu. Co mi na knize vadilo byly občas jisté nesrovnalosti, ale nejvíc podobnost Kaitlyn, Lewise, Gabriela a Roba s Elenou, Mattem, Damonem a Stefanem. Ale to bylo asi to jediné, protože se mi kniha opravdu líbila. A myslím, že fanoušci Upířích deníků a Smith jako takové, ji budou přímo milovat.



Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!





10 komentářů:

  1. Lepší než Upíří deníky? Tak to si určitě přečtu. I když jsem Upíří deníky nečetla, tak seriál se mi líbil dost. A právě, že jsem na tu knihu nečetla moc dobré ohlasy, tak jsem se rozhodla ji ani nečíst, abych si nezkazila požitek ze seriálu :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele já ti to řeknu takhle. Seriál miluju, ale mluvila jsem o knize :D Kniha UD je prostě DĚSNÁ teda alespoň pro mě. Nechápu, jak z toho mohly udělat tak skvělý seriál...

      Vymazat
  2. Mne sa kniha dosť lúbila 8) ale súhlasím, že tam mohla dať viac pohrávania sa s nadprirodzenými schopnosťami...vpodstate tam boli len spomenuté a trochu riešené...Rob sa ani mne nelúbi veľmi 8D Je taký divný, lahostajný...okrem konca 8D

    http://readandwatchlikeme.blogspot.sk/2012/05/temne-vizie-zvlastna-sila-1.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tema Gabriellll :DD A Smith ukázala že umí psát :)

      Vymazat
  3. Upíří deníky jako kniha se mi nelíbí, ale dala jsem na tvoji recenzi, poskytla autorce ještě jednu šanci a Temné vize si dneska půjčila v knihovně. Tak snad nebudu zklamaná. :)
    Navíc knihy v er formě mám možná i radši než v ich. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky doufám, že se ti budou líbit a pak dej vědět jo? :)

      Vymazat
    2. Dávám vědět - taky čtyři hvězdičky.^^ A byla jsem příjemně překvapená... :)

      Vymazat
  4. Upírske denníky - knihy sú važne trauma...:) Ale Temným víziam chcem dať šancu. Dobrá recenzia mimochodom.:)

    OdpovědětVymazat