čtvrtek 16. srpna 2012

Lissa Price-Banka těl-Mladší

Autorka: Lissa Price
Originál: Starters
Přeložil: Daniel Amcha
České vydání: 344 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2012

Anotace: 

Dívka stojí před strašlivou volbou. Rodiče jsou mrtví, bratr nemocný, za peníze se stane někým jiným. Komu může věřit? Nikomu...
Děj tohoto strhujícího románu pro teenagery se odehrává v budoucnosti.
Během smrtelné nákazy zahyne většina lidstva. Díky zázračnému léku, podávanému zpočátku jen velmi starým a velmi mladým lidem, zůstanou na živu jen starci a děti - a ti najednou stojí proti sobě. Mladým se chce žít a starým se nechce zemřít.
Aby se děti uživily, pronajímají prostřednictvím tajné organizace svá těla bohatým starým lidem, kteří chtějí znovu okusit mladost - a prodloužit si život. Hlavní hrdinka tohoto napínavého románu, Callie, se nechtěně připlete do cesty intrikářskému senátorovi, který chce vydělat jmění na tom, že těla dětem jednoduše ukradne a pronajme je navěky... Callie najednou neví, komu může důvěřovat - a do toho ji zasáhne láska...




Moje recenze: 

Stručný děj


Když začala zuřit biologická válka, vakcínu dostali jen Mladší a Starší. Všichni dospělí neměli na vakcínu nárok a zemřeli. Tak zemřeli rodiče  Callie. Starším je více než sto let, a jsou to většinou bohatí nafoukaní lidé. Callie je bezprizorní Mladší. To znamená, že je jí méně než devatenáct let, a nemá rodiče ani prarodiče. Nemůže nic. Nemůže pracovat. Nemá peníze, a tudíž ani domov a jídlo. A tak musí se svým nemocným bratrem Tylerem a kamarádem Michaelem žít na ulici a spát v opuštěných budovách. A hádejte co. Ono se to nesmí. A tak můžou kdykoliv přijít strážníci a odvést je do Institucí. A tam nechce skončit nikdo. Je to jako vězení, ale mnohem, mnohem horší. Ale když se Taylorův stav zhorší, Callii je jasné, že mu musí nějak pomoct. Ale léky a jídlo, které Tyler potřebuje stojí peníze- které oni nemají. A proto že Callie musí vydat do společnosti Prime Destinatios kterou Mladší nazývají Banka těl. Proč? Protože tam Mladší choti prodat svá těla. I když lepší termín by byl "vypůjčit". Starší si totiž můžou-za hříšné peníze-půjčit těla Mladších, aby se vrátili do svých mladých let a trochu se pobavili. Délka pronájmu je různá, podle zaplacené sumy. Ale co má Callie dělat? Peníze potřebuje, a suma je opravdu velká, a tak Callie pronajme své tělo. To ale Callie  ještě netuší, že ji tohle rozhodnutí buď zničí, nebo zachrání život spoustě Mladším...


Dystopie jedou! 

Nevím jak to jinak napsat, ale takhle to prostě cítím. Poslední dobou se s dystopiemi roztrhl pytel, a jedna je lepší než druhá. Ale když je tolik dystopií, jak velká je šance, že mezi nimi nalezneme tu správnou? Takovou, u které budeme při čtení jako na horské dráze? Takovou, která nám nedá spát.?Takovou, po jejímž dočtení se budeme cítit prázdní, protože víme, že na další díl si budeme muset ještě dlouho počkat? Ano, to je opravdu těžké. Máme dvě možnosti. První, stylem pokus-omyl. Prostě náhodně vybrat knihu a doufat, že jsme vybrali tu správnou. Nebo si přečíst recenze. A jednu takovou recenzi pro vás mám i já...


Obálka

Ale no tak! Copak vás tahle obálka hned nezaujala? Je nádherná! Vydržela bych se na ni dívat hodiny. Nejen že je bílá-a je to snad první bílá obálka jakou jsem kdy viděla-ale i hřbet a zadní část jsou prostě úchvatné. I když když jsem knihu viděla poprvé, tak mě uchvátily hlavně Caliiny oči. Hned mě napadlo že má Callie heterochromii, ale ani jednou to autorka  v knize nezmínila. Na konci jsem nad tím hodně dlouho přemýšlela, a došla jsem k závěru, že by význam různobarevných očí mohl zobrazovat Callii a její nájemkyni -dvě duše v jednom těle. 

Slovo závěrem


Obálka byl důvod, proč jsem si knihu přidala do mého do to-read seznamu na Goodreads-v angličtině. Jsem si jistá že to byl osud, protože druhý den jsem viděla na facebooku několika bloggerek jak jsou překvapené, že viděly-nebo si dokonce koupili -knihu v češtině. A tak jsem nelenila, a za několik dní už jsem držela tuhle krásku v rukách a obdivovala ji. To jsem ještě nevěděla co se skrývá uvnitř... Už od prvních kapitol mi bylo jasné, že neusnu dokud tuhle knihu nepřečtu. Samozřejmě že se mi to povedlo. Ale asi za to mohla hlavně tahle kniha. Bylo to jako na horské dráze-jeden šok za druhým. Stránky plynuly jedna za druhou tak rychle, že jsem to nestíhala sledovat, a víte co? Já jsem ani nechtěla. Byla jsem natolik ponořená do příběhu, že jsem nechtěla aby skončil. Ale jak už to bývá, všechno dobré jednou skončí. A já doteď nemůžu uvěřit tomu, jak tento příběh skončil. Myslela jsem, že jsem prodělala zástavu srdce. Druhá zástava se dostavila, když jsem zjistila, že autorka se rozhodla pouze pro dvoudílnou sérii. Nad tímto mi mozek stojí opravdu. Některé série ne a ne skončit, a některé prostě skončí po druhém nebo třetím díle. Musím říct, že bych uvítala alespoň spin-off sérii... ;) Ale abych to shrnula. Tahle kniha mi dokázala, že hodnocení na Goodreads 3,91 při 1129 hodnocením je málo. Abych tak řekla možná trochu lituji, že jsem si knihu přečetla bezprostředně po jejím vydání u nás. Důvod? To čekání na druhý díl mě zabije! Ale pak zase přijde okamžik, kdy jsem naprosto šťastná že už ji mám přečtenou, protože se můžu radovat nad úžasným příběhem, a kochat nádhernou obálkou. Existuje hodnocení 5+? :) 




Chtěla bych mnohokrát poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku této knihy! Děkuji!



7 komentářů:

  1. Tak nějak souhlasím, i když já si ji přidala do to-read poličky díky FB, kde na ni holky (bloggerky) upozorňovaly...^^
    Každopádně, taky se mi Banka nehorázně líbila. :)) Lissa/nakladatelství by si mohli pohnout a vydat (aspoň) originál - jsem hrozivě nedočkavááá. :D

    OdpovědětVymazat
  2. I na tuto knihu se moc těším, poslední dobou čtu samé recenze právě na tuto knihu, tak doufám, že kniha bude taková jaké jsou na ni ohlasy, tedy dobrá!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není dobrá!... ona je ÚŽASNÁ, SKVĚLÁ PERFEKTNÍ! :)

      Vymazat
    2. je výborná! stojí za to si jí přečíst

      Vymazat
  3. Kniha vypadá zajímavě, jen škoda, že není trochu levnější. Zajímavé, že poslední dobou vychází tolik málo známých knih.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda... Knihy jsou strašně drahé, já bych se k ní asi ještě nedostala, nebýt toho že jsem ji měla jako RC :) I když já si myslím, že Starters jsou celkem známá kniha :D

      Vymazat