úterý 10. dubna 2012

Jarní dumání (1)





Třetí kolo projektu Syki, u kterého je účelem se v době 8 týdnů zamyslet nad daným tématem. 

Fan překlady knih

Čím dál více lidí se pouští do překladu knih. Já se tomu ani nedivím, protože v zahraničí se vysypal pytel s YA knihami, a nejen s nimi. Ale bohužel ne všechny knihy vyjdou  u nás, a tak jednotlivci a nebo skupiny překládají knihy většinou na kapitoly. 

Já už jsem narazila na 3 takové blogy, kde je spousta úžasných knih, ale jaksi jsem se ještě nedokopala k tomu se alespoň nějakou přečíst, a ani se nechystám. Možná to zní hloupě a staromódně, ale já mám nejradši, když můžu držet knihu v ruce, slyšet šustění stránek s každým otočením, a co si budeme nalhávat, není nic lepšího než vůně nové knihy. navíc tak nějak nemám potřebu vyhledávat tyto překlady, protože angličtina je můj milovaný jazyk! :D Prostě mi jde a miluju ten krásný zvuk, tu měkkost jazyka. A navíc, co jsem se dívala, většinou se překládají knihy, které u nás řekněme do roka vyjdou. Takže nač si dávat práci s těmihle tituly? A tak nějak mi to připadá nezákonné :D A navíc proč nevyužijí volný čas k nějaké bohulibé činnosti? Určitě to zabere spoustu času, a co potom, když si jejich práci nikdo nepřečte? Ale je spousta lidí, kteří to ocení, a jsou za tyto překlady rádi. Ale každý rub má i líc, a tou je neznalost. Každý s prominutím "trouba" se pustí do překládání, najede tam google, kam opíše text, ctrl+c, ctrl+v  blog a je to. A nebo když prostě spoustu neví a tipuje. Ten text potom stojí za starou belu, a čtenáře to odradí od koupi knihy. 

Já mám prostě radši kvalifikované překladatele, kteří mají taky své mouchy, ale je to přece jenom o něčem úplně jiném. A teď to bude znít asi hodně sobecky, ale jde o dumání. Já když si pro své účely a potěšení namáhavě  přeložím knihu  (přece jenom není to zase tak lehké ;) ) a potom to prostě někdo hodí na internet, aby si to tam mohl každý bez námahy přečíst, to mi opravdu trhá žíly. 




Takže abych to tak shrnula. Nemám ráda tyto překlady, ale překládejte, si, zveřejňujte si, ale nedivte se, až se najde někdo, kdo vás napráší, a jedinou vaší odměnou bude tučná pokuta. Jak se říká, za dobrotu na žebrotu. 





  


Žádné komentáře:

Okomentovat